Zo herken je pre-diabetes nog vroeger!

Volgens veel artikelen is pre-diabetes een voorstadium van diabetes.  Hierbij blijft het suikergehalte hoog zonder dat er klachten zijn.
Ok, daar ben ik mee akkoord,……
MAAR
Er is nog een vroeger stadium dat wel ongemakken veroorzaakt, namelijk een verstoorde suikerstofwisseling.

Hoe herken je een verstoorde suikerstofwisseling?
Bekijk even deze lijst en wees zeer eerlijk in je antwoorden. Mogelijke antwoorden zijn :
Neen
Ja
Vaak
Soms

1.         Neem je ’s morgen een zoet ontbijt? (ontbijtgranen of boterham met confituur, chocopasta, speculaaspasta of chocolade)
2.         Sla je je ontbijt over?
3.         Heb je na een maaltijd drang om nog een stuk chocolade te eten?
4.         Krijg je in de voor- of namiddag een dipje of heb je concentratieproblemen?
5.         Ben je vermoeid zonder enige reden?
6.         Heb je een snoepdrang of eet je vaak zoet (koeken, ijs, graanrepen,…)
7.         Drink je tussen maaltijden in frisdranken of light dranken of veel koffie?
8.         Heb je stemmingswisselingen of ben je regelmatig geprikkeld?
9.         Heb je last van hongeraanvallen?
10.       Heb je overgewicht?
11.       Sport je minder dan 1 maal per week?
12.       Heb je hoofdpijn zonder enige reden?

Als je 6 maal “Ja, vaak, soms” hebt geantwoord dan heb je hoogstwaarschijnlijk last van een verstoorde suikerstofwisseling als voorbode van diabetes!!!

Hoe dit voorkomen of je suikerstofwisseling herstellen?
Volg deze tips op:
1.         Eet vaker eens een eitje als ontbijt (met zalm, spek, garnaaltjes, groenten) zonder brood of andere koolhydraten en sla nooit een maaltijd over
2.         Drink voornamelijk water en mijd zoveel mogelijk koffie en frisdranken
3.         Minder koolhydraatrijke maaltijden zoals pasta en pizza
4.         Verminder het aantal aardappelen en pasta of rijst bij je maaltijd en eet meer groenten, eet meer onbewerkt vis of vlees(vervangers)
5.         Eet als tussendoor een stuk fruit in plaats van koeken of zoetigheden
6.         Eet niet meer dan 2 (vrouw) of 3 (man) stukken fruit per dag
7.         Hou je gewicht onder controle
8.         Beweeg zoveel mogelijk

Heb je het moeilijk om deze tips op te volgen of voel je je nog niet beter?

Neem contact op met je dichtstbijzijnde Vita-Optima® GezondheidsCoach!