Vermijd nitraatrijke groenten in de herfst/winter

Nitraten zijn stoffen die de groenten doen groeien.  Daarom worden ze vaak kunstmatig bemest met extra nitraten en fosfaten. Een teveel aan nitraten in ons lichaam wordt echter omgezet tot schadelijke tussenstoffen zoals nitrieten en N-nitroso-verbindingen.  Van deze is gekend dat ze zowel migraine als kanker bevorderen!
Heel wat wintergroenten bevatten veel nitraten, zeker als ze in serres worden gekweekt.

Groenten met veel nitraten :
Postelein, andijvie, selder, raketsla, kropsla, veldsla, spinazie, radijs, rapen, rammenas, venkel, rode bieten(vooral het sap!)...

Tips
-        Verwijder altijd de nerven van de sla
-        De buitenste bladen bevatten de meeste nitraten
-        Ijsbergsla bevat het minst aantal nitraten
-        Was de groenten zeer goed met natriumbicarbonaat (baking soda)
-        Warm ze nooit voor de tweede keer op (zeker spinazie niet!)
-        Jonge sla bevat minder nitraten
-        Kraantjeswater bevat ook veel nitraten, doe er daarom een tablet vit. C bij
-        Wissel af met groenten zonder nitraten
-        Eet NOOIT deze groenten met vis, want in combinatie met vis en zeedieren worden de schadelijkste stoffen gevormd!

Groenten met weinig nitraten :
Aubergine, bloemkool, boerenkool, broccoli, courgette, doperwten, knolselderij, komkommer, paprika, prei, rodekool, savooienkool, schorseneren, sperziebonen, spruiten, tomaten, tuinbonen, uien, witlof, witte kool en wortelen.

Tips

-         Aubergine, paprika en tomaten behoren tot de nachtschade-familie, dus overdrijf niet
-        Eet tomaat altijd opgewarmd om het kanker-remmend stofje lycopeen te activeren
-        Eet ze vaak als afwisseling van bovenstaande groenten
-        Eet ze samen met vis om de nitraatrijke groenten te vervangen

Afsluiter
Misschien krijg je het idee : amaai, waarom moeten we zo opletten, vroeger at toch iedereen alles en ze waren misschien nog gezonder dan nu!
Het antwoord is eenvoudig: door serre-teelt, hydrocultuur en kunstmatige bemesting stijgt de concentratie van nitraten zeer sterk in de groenten.  En als de grond rijk is aan nitraten bevat het drinkwater ook teveel nitraten.
Dus, terwijl een teveel aan nitraten vroeger nooit een probleem was, is dat nu wel zo!
En met deze tips kun je lekker en gevarieerd eten en ondertussen zorgen voor je gezondheid en dat van je gezin (zeker kinderen!)